På våre fakturaer på hytteutleie så har vi en fakturalinje som er kostnaden på hytteleie, og en varelinje som er depositumet. Kunden betaler så hele fakturaen før han tar hytten i bruk.

Hvordan kan vi i Cretica Faktura registrere at vi har betalt tilbake depositumet når kunden reiser?

Når kunden betaler fakturaen i sin helhet anbefaler vi at du registrerer innbetalingen som to innbetalinger, der den første delen er for selve hytteutleien og den andre innbetalingen er depositumet.


Når kunden betaler hele beløpet så registreres det som to innbetalinger.

Da vil fakturaen få status som betalt. Når kunden forlater hytten og du ønsker å betale han tilbake depositumet så må du først slette depositumsinnbetalingen. Da vil fakturaen gå fra å være betalt til delvis betalt.

Du kan nå opprette en kreditnota på det resterende beløpet (som er depositumet), slik som vist på bildet under

Dette vil resultere i at kunden først får en faktura på hele beløpet, og senere når han forlater hytten en kreditnota på depositumet.