Hvert firma har en uker som er eier/administrator for firmaet. Denne ukeren kan ikke fjernes eller slettes fra systemet så lenge firmaet er aktivt.Den eneste m[...]
Kategori: Generellt
Hvordan endre tekster på en fakturamal
I Cretica Faktura har du muligheten til å endre på de ferdige tekstene som er i uk på en fakturmal.Dette vil være nyttig dersom du f.eks ikke selger produkter m[...]
Passordet virker ikke, kan dere sende det til meg?
Vi har ingen mulighet for å hente ut hvilke passord du som uker har lagt inn i systemet. Dette fordi det er kryptert. Dersom du glemmer passordet ditt er eneste valg å[...]
Hva skal til for å sende EHF
For å kunne sende en EHF er du avhengig av at mottaker kan motta den. Det finner du ut ved å søke i listen som du finner her [...]
Hvordan slette et firma?
Dersom du ønsker å slette et firma i Cretica Faktura er det fullt mulig. Det gjør du under Firmainnstil[...]
Endre rekkefølge på hovedmenyen
Dersom du ønsker å endre rekkefølgen på valgene i hovedmenyen kan du gjøre dette under [...]
Hvordan endre språk på en faktura
Når du oppretter en faktura har du muligheten til å bestemme hvilke språk den skal være på. Dette velger du under valget layoutspråk som du finner under [...]
Hvordan skjule produkt eller kunder
Produkter eller kunder som er i uk i systemet kan ikke slettes. Men du kan ta å velge at de skal være deaktivert. Når de er satt til deaktivert vil de ikke komme opp på[...]
Endre tittel eller melding på e-post
Dersom du ønsker å endre tittel eller beskjed som blir sendt fra systemet kan dette enkelt ordnes under Innst[...]
Hvordan bestemmer jeg første fakturanummer
Ønsker du å endre fakturanummeret som fakturaserien din skal starte på, så gjøres det under [...]
Hvordan lager jeg en kreditnota på en betalt faktura?
For å kunne lage en kredittnota på en faktura må fakturaen ha et utestående beløp. Dersom fakturaen er registrert som betalt, er det ikke mulig å lage en kr[...]
Hvordan aktivere nettbetaling på en faktura
Ved å aktivere tilleggstjenesten Nettbetaling får du mulighet til å la kundene dine bet[...]
Få tilgang til funksjonalitet som er under utvikling
Vi utvikler hele tiden ny funksjonalitet i programvaren. Ofte er det slik at vi trenger en periode for å teste ut den nye funksjonaliteten før vi gir alle tilgang til den. Dersom d[...]
Varepris inkludert mva
I Cretica Faktura kan du bestemme om vareprisen skal være oppgitt med eller uten mva.For å endre dette på en vare går du inn i vareregisteret og velger aktuelt pr[...]
Hvordan sette opp en repeterende faktura
Ofte er det slik at du over flere perioder har behov for å sende ut samme faktura til kundene dine. Husleie, abonnementer og medlemskontingent er typiske eksempler på dette. Ved &ar[...]
Hvordan kan jeg betale for abonnementet mitt?
Det finnes to måter du kan betale til oss på. Den raskeste er at du betaler med kredittkort, da vil alle endringer skje umiddelbart. Dersom du heller vil få tilsendt en faktur[...]
Kan jeg teste fakturasystemet før jeg begynner å bruke det?
Cretica Faktura har en gratisversjon tilgjengelig. Med denne versjonen kan du teste systemet og se om dette er noe for deg. Du kan uke gratisversjonen så lenge som du ønsker, og [...]
Hvordan legger jeg til en utvidelse
I Cretica Faktura har du muligheten til å utvide systemfunksjonaliteten med tjenester som passer for ditt formål. Vi utvikler hele tiden nye tilleggstjenester som du kan uke. Noen[...]
Endring av passord
Du kan lett endre passord i Cretica Faktura. Gå til ukerinnstillinger->personlige innstillinger. Til venstre vil du finne en knapp merket med "Endre passord".[...]
Hvordan sette opp nummerserien
I Cretica Faktura har du muligheten til å bestemme hvilke faktura, tilbud og kundenummer du skal starte på. Dette er slik som du må bestemme før du tar systemet i uk.[...]
Hvilke fakturadesign finnes?
I Cretica Faktura finnes det mange forskjellige fakturadesign som du kan velge mellom. Standard er en enkel faktura som har den klassiske gulegiro delen nederst. Dersom du ønsker å[...]
Hvordan bruker jeg en kampanjekode
For å aktivere en kampanjekode trykker du på tannhjulikonet som du finner under Dine innstillinger. D[...]
Endre start og slutt dato i datofelt
Flere plasser i Cretica Faktura har du muligheten til å hente ut rapporter eller data basert på en start- og en sluttdato.Normalt vil startdato være 01.01.2015 og slutt[...]
Hvor lenge kan jeg bruke en utviding?
Cretica Faktura har flere forskjellige utvidinger tilgjengelig, som du kan legge til kontoen din for å få mer funksjonalitet. Noen utvidinger legger du til en gang, for så &ar[...]
Hvordan skal jeg forholde med til fakturering og depositum?
På våre fakturaer på hytteutleie så har vi en fakturalinje som er kostnaden på hytteleie, og en varelinje som er depositumet. Kunden betaler så hele fakturae[...]
Legge inn firmalogo på fakturadokument
Cretica Faktura støtter selvsagt at du kan legge inn en firmalogo på forskjellige fakturer. Her skal vi beskrive fremgangsmåten for å gjøre dette.Ett[...]
Hvordan lage en kreditnota
For å lage en kreditnota i Cretica Faktura må du først finne frem til fakturaen som du ønsker å lage en kreditnota av. Inne på den aktuelle fakturaen har d[...]
Hvordan registrere en faktura som betalt
For å registrere en faktura som betalt må du først inn på fakturaoversikten. Du trykker da på fanen merket med Faktura. Finn den aktuelle fakturaen og [...]
Passord blir ikke godtatt under innlogging
Når du oppretter en konto i Cretica Faktura må du også opprette et passord. Etter at kontoen er opprettet vil du på e-posten få tilsendt en aktiveringslenke. Du m&[...]
Slå sammen flere dokumenter
Ofte er det slik at en har flere dokumentkladder til samme kunde. Dette kan f. eks skje når du overføre timeføringer til fakturering. Da kan det bli opprettet en eller [...]
Hvordan registrerer jeg en innbetaling
For å registrere en innbetaling på en faktura går du til fakturaregisteret/fakturaoversikten. Velg den aktuelle fakturaen du ønsker å registrere en innbetaling p&[...]
Hvordan sletter jeg en kunde?
Det er kun mulig å slette en kunde som det ikke er fakturert til enda.For å slette en kunde velger du Kunderegisteret[...]
Hvem står som avsender på e-posten
Når du sender en faktura eller tilsvarende dokumenter fra Cretica Faktura er det firmanavnet som vil stå som avsender. Dersom du har lagt inn e-postadresse under firmainnstillinger [...]
Automatisk tildeling av KID
Her er en fremgangsmåte for hvordan du skal kunne benytte deg av automatisk KID-nummer i Cretica Faktura.Det første du må gjøre er å opprette en OCR-avtal[...]
Når kan jeg sende en sak til inkasso?
Enkelte ganger er kunden svært treg med å betale. Når betalingsfristen er passert for første gang kan du opprette og sende en purring fra Cretica Faktura.Velger [...]
Nettbetaling for dine kunder
For å motta betaling enda raskere for dine fakturaer kan du benytte Cretica Fakturas nettbetalingsløsning. Denne løsningen krever at du har en ukertilgang til [...]
Hvor kan jeg finne gamle rapporter?
I Cretica Faktura blir alle rapporter som du oppretter arkivert under fanen 'Lagrede Rapporter', under hovedfanen 'Rapporter'.Det kan ta noen sekunder før rapporten er g[...]
Hvordan fornyer jeg abonnementet?
Du kan oppgradere ditt gjeldende abonnement når du måtte ønske det. Gjenstående tid på gjeldene abonnement vil da forsvinne.Dersom du ønsker å[...]
Hva skjer om jeg ikke fornyer abonnementet i tide?
Dersom din betalingslisens utløper før du fornyer den, vil din versjon forandres til et gratisabonnement. Ingen data vil bli slettet, men du vil miste en del av funksjonaliteten. [...]
Ny e-postadresse
Endring av e-postadresse gjøres under 'Brukerinnstillinger'. Du logges automatisk ut av systemet etter endringen, og logger deg inn med din nye e-postadresse. [...]
Hvor mange firmaer kan jeg ha?
Antall firma du kan ha tilgjengelig i Cretica Faktura avhenger av hvilken type lisens du har valgt. Gratisversjonen av Cretica Faktura innbefatter ett firma. Ved oppgradering kan antallet &osla[...]
Hva er CreticaKreditt?
For å benytte tjenestene med kostnad tilknyttet Cretica Faktura må du fylle på CreticaKreditt. Dette gjør du enkelt fra '[...]